معماری آترینا

آدرس:

تهران، تهرانپارس، خیابان اتحاد

تلفن:

چرا کمد دیواری عرق می کند و کپک می زند؟ | دلایل و راهکار

چرا کمد دیواری عرق می کند و کپک می زند؟ | دلایل و راهکار

تعریق و کپک زدن کمد دیواری از جمله مشکلاتی است که گاها در منازل رخ داده و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. احتمالا در برخورد اول با وضعیت به بار آمده کمی سردرگم شوید و اقدامات لازم جهت مقابله با این مشکل را ندانید؛ به هر حال نیازی به نگرانی نخواهد بود، زیرا در این مقاله قصد داریم تمامی علل رخداد این مسئله و راهکارهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید چرا کمد دیواری عرق می کند و کپک می زند؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت کمد دیواری تماس بگیرید.

تماس

1- نوساز بودن منزل؛ دلیلی بر رطوبت دیوارها

یکی از شایع‌ترین دلایلی که به واسطه آن کمد دیواری عرق می کند و کپک می زند؛ نوساز بودن منزل است. در واقع در خانه‌هایی که به تازگی ساخته شده و عمر چندانی ندارند، بیشتر از سایر منازل شاهد این اتفاق هستیم. حال چرا این مسئله رخ می‌دهد؟ علت آن بازمی‌گردد به ساخت غیر اصولی سازه. در واقع احداث یک ساختمان باید به صورت مرحله‌ای انجام گردد و پس از ساخت هر بخش، مدتی جهت خشک شدن مصالح آن تعیین سود.

بدین ترتیب رطوبتی بین اجزای سازنده دیوار و سایر قسمت‌ها باقی نخواهد ماند. به طور مثال هنگامی که گچ یک ساختمان کشیده شود، در نگاه اول خشک و آماده به نظر می‌رسد، اما داخل ساختار آن رطوبت زیادی وجود داشته و بدون شک با نصب کمد، دیوارهای داخل کمد دیواری سبب کپک زدگی خواهند شد. حال چاره کار چیست؟!

راهکار کپک زدگی کمد در خانه‌های نوساز

تنها راه حلی که سبب پیشگیری از کپک زدن دیوارهای درون کمد دیواری خواهد شد این است هنگام ساخت منزل صبر و حوصله کنید تا دیوارها به طور کامل خشک شده و رطوبت آن کشیده شود. با این وجود اگر فرصت چنین کاری را ندارید، پس از ساخت کمد دیواری توصیه می‌کنیم برای چند هفته درب آن را باز گذاشته و چیزی در آن قرار ندهید، تا در مجاورت هوای تازه به مرور نم دیوارها برطرف گردد.

2- متریال مصرفی در ساخت کمد

متریالی که در ساخت کمد به کار برده می‌شود، تاثیر مستقیمی بر میزان ماندگاری و مقاومت آن در برابر رطوبت خواهد داشت. معمولا کمدهای چوبی بهتر است هر از چند گاهی نظافت شده و درب آن‌ها باز گذاشته شوند، تا با گردش هوای تازه درون آن، رطوبت و نم موجود از بین برود. در کمدهای چوبی بهتر است از درب‌های سبک نظیر درب لوور استفاده گردد، تا گردش هوا با سهولت بیشتری صورت گرفته و از کپک زدگی تا حد امکان پیشگیری گردد.

راهکار کپک زدگی کمد چوبی

بهتر است در طول روز چند ساعت درب کمد را باز بگذارید تا هوای تازه درون آن جریان یابد و در صورت وجود نم و رطوبت، سبب رفع آن شود.

3- عایق کاری غیر اصولی و نامناسب

اگر کمد دیاری سما در مجاورت دیوار حمام یا سرویس بهداشتی باشد، حتما باید از عایق مخصوص استفاده کنید تا اگر دیوارها دچار نشتی شد، کمد و لوازم درون آن آسیب نبیند. بدون شک اگر عایق کاری دیواره‌ها به درستی انجام نشود، در آینده احتمال این وجود دارد که با نشتی دیواره‌ها، کمد به شدت آسیب دیده و غیرقابل استفاده شود. فلذا اگر عایق بندی دیواره های سرویس بهداشتی و حمام که در مجاورت کمد قرار دارد، به خوبی انجام نشده است؛ پیشنهاد می‌کنیم که حتما هر از گاهی کمد را بررسی کرده و از نبود نم و رطوبت درون آن اطمینان حاصل فرمایید.

راهکار عایق کاری نامناسب کمد

اگر کمد شما در مجاورت سرویس بهداشتی و حمام است و عایق بندی دیوارها به خوبی انجام نشده، از عایق مخصوص رطوبت که داخل دیواره کمد نصب می‌گردد استفاده کنید. در این صورت شانس اینکه کمد و لوازم درون آن از آسیب‌های ناشی از نشتی لوله‌های حمام و… در امان باشند افزایش می‌یابد.

عایق کاری داخل کمد دیواری

4- عدم ورود هوای تازه به درون کمد

گاها در منازل کمدهایی وجود دارند که عملا حکم انباری را داشته و حتی چند ماه یک بار هم به سراغ لوزام درون آن نمی‌رویم. به همین خاطر درب آن به ندرت باز شده و لوازمی که در آن‌جا قرار دارند، شاید هر از چند گاهی بیرون آورده شوند. در چنین حالتی گردش هوای تازه درون کمد به شدت کاهش یافته و امکان تجمع رطوبت و کپک زدن کمد دیواری افزایش می‌یابد. علاوه بر آن مدل‌هایی از کمد دیواری وجود دارند که به دلیل نوع طراحی، جریان هوای تازه درون آن محدود بوده و احتمال نم و کپک زدگی در این مدل هم بالا خواهد بود.

راهکار افزایش میزان هوای تازه در کمد

اگر چنین کمدی دارید که گردش هوای تازه در آن محدود است، یا مقداری رطوبت در آن وجود دارد، توصیه میکنیم که در طول روز برای ساعاتی درب کمد را باز بگذارید تا گردش هوای تازه به خوبی انجام شده و از تجمع نم و رطوبت جلوگیری گردد.

سایر روش‌های مقابله با نم و رطوبت موجود در کمد

خب تا این بخش از مقاله با انواع احتمالاتی که ممکن است سبب ایجاد نم و رطوبت در حمام شود، آشنا شدیم. حال نوبت آن است تا با برخی روش‌های رایج و پرطرفدار که به منظور پیشگیری و رفع رطوبت و نم در کمد مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا شویم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

از بین بردن رطوبت کمد دیواری

1- استفاده از قهوه و برنج

یکی از روش‌هایی قدیمی و متداولی که اغلب مردم به منظور مقابله با رطوبت و کپک زدگی کمد و… از آن بهره می‌برند، استفاده از برنج و قهوه است. در این روش مقداری برنج یا قهوه را درون کیسه‌ای ریخته و داخل کمد قرار دهید تا به مرور نم و رطوبت موجود را جذب نماید.

2- فراهم سازی تهویه مناسب

همانطور که می‌دانید اماکن تاریک و نم دار بهترین فضا برای کپک زدگی بوده و کمد دیواری هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر هوای تازه درون آن گردش پیدا نکند، مطمئناً به مرور زمان کپک و رطوبت علاوه بر کمد، به لباس‌ها نیز آسیب خواهد رساند. بنابراین بهترین راهکار این است که درب کمد را برای چند ساعت در روز یا چند ساعت در هفته (بسته به میزان نم و رطوبت) باز بگذارید، تا هوای تازه درون آن به گردش در آمده و سبب از بین رفتن رطوبت گردد.

3- استفاده از زغال

اگر در منزل شما هم کمد دیواری عرق می کند و کپک می زند، استفاده از زغال را فراموش نکنید. تنها کافیست چند تکه زغال اکتیو را درون کیسه توری قرار داده و داخل کمد بگذارید. زغال علاوه براینکه سبب جذب نم و رطوبت می‌شود، جلوی کپک زدن کمد دیواری را گرفته و به عنوان یک بوگیر قوی بوی ناشی از نم را به خود جذب می‌کند. در ضمن توصیه می‌کنیم که در کنار استفاده از زغال، درب کمد را هم باز بگذارید تا با گردش هوای تازه، فرایند جذب نم و رطوبت تسریع یابد.

جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت کمد دیواری تماس بگیرید.

تماس
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.